Удружење грађана “Ерудита” је организација основана с циљем унапређења положаја младих у локалној заједници. Наше активности су фокусиране на едукацију, оснаживање и активно укључивање младих у друштвене процесе, посебно у области омладинске политике. Радимо на промоцији волонтеризма, организовању едукативних радионица, као и на јавном заговарању за побољшање услова живота младих. Идеја водиља Ерудите је да млади који долазе за нама имају више прилика да се укључе и буду активни него што смо имали ми и да свака генерација ради са оном наредном за бољи положај свих.
Анализа локалне омладинске политике у Чачку
Недавно смо спровели детаљну анализу локалне омладинске политике у граду Чачку као део пројекта “Институције по мери младих”. Ова анализа обухватила је рад кључних институција које утичу на омладинску политику на локалном нивоу, као и начин финансирања и функционисања ових тела.
Кључни налази анализе
1. Постојање и Функционисање Канцеларије за Младе (КЗМ):
-
- КЗМ у Чачку је кључна институција за укључивање младих у друштвене активности. Међутим, иако формално постоји, њено функционисање је делимично. КЗМ организује разне догађаје, али број и квалитет активности су опали у последње две године. У 2022. години организовано је 28 догађаја, док је у 2023. тај број пао на 15. Већина ових догађаја су били едукативног и културног карактера, али постоји простор за унапређење, посебно у сегменту запошљивости младих која чини само 7% укупних активности.
2. Градски већник за младе и Савет за Младе:
-
- Градски већник за младе у Чачку, Ђорђе Пејак, фокусирао се на промоцију здравих стилова живота и организацију спортских активности. Међутим, није покренуо иницијативе за стратешки дијалог са младима или израду нових стратешких докумената. Те изостају конкретне мере које се баве питањима омладинске политике. Тако, изостаје покретање процеса израде Стратегије за младе у Чачку.
-
- Савет за младе, који би требало да буде главни саветодавни орган, одржао је само конститутивну седницу у три године постојања, што указује на његову нефункционалност. Инклузивност Савета је делимична а није предвиђено да чланови (или минималан број чланова) морају бити млади. Такође, у Савету нема представника јавних установа од значаја за младе.
3. Финансирање Омладинске Политике:
-
- Град Чачак је издвојио средства за спровођење омладинске политике, али она нису довољна за реализацију свих потреба младих. У 2023. години, из буџета је издвојено 2.900.000 РСД, али велики део ових средстава је отишао на административне трошкове и реализацију Матурског бала, остављајући мање средстава за директне активности Канцеларије и финансирање активности удружења.
4. Омладински Клуб:
-
- Омладински клуб у Чачку, отворен 2016. године, представља значајан простор за окупљање младих и спровођење различитих програма и активности који подстичу њихов лични и социјални развој. Међутим, клуб се суочава са проблемима у функционисању због недостатка ресурса, специфичног буџета и програма. Тренутно нема запослених који би се посветили искључиво раду клуба, а његов радом руководи координатор Канцеларије за младе. Иако физичко уређење простора представља позитиван корак, неопходно је радити на програмском развоју клуба како би постао место где млади могу активно учествовати у креирању садржаја и активности које одговарају њиховим потребама и интересовањима.
Ови налази су од кључне важности јер указују на реално стање локалне омладинске политике и идентификују кључне недостатке које треба решавати. Ефикасна омладинска политика је неопходна за стварање услова у којима млади могу да развијају своје потенцијале, активно учествују у друштвеном животу и доприносу локалној заједници. Такође, она осигурава да глас младих буде препознат и уважен приликом доношења одлука које их директно или индиректно погађају.
Шта је значајно?
1. Потреба за Унапређењем КЗМ:
-
- Неопходно је повећати број активности КЗМ, посебно у области запошљивости и предузетништва, те обезбедити систематизацију радног места координатора КЗМ унутар градске управе.
2. Функционалност Савета за Младе:
-
- Савет за младе мора постати активнији у својим саветодавним и иницијативним функцијама. Предлаже се редовно одржавање седница и укључивање младих у доношење одлука. Додатно, сам концепт Савета може бити унапређен, где би се предвидело укључивање младих (кроз минималан број чланова који су млађи од 30 година) и обезбедила политичка независност тако што би већи број чланова био из реда грађана (представници удружења младих и за младе, јавних институција од важности за младе и заинтересованих грађана који имају искуства у овој области).
3. Адекватан Буџет за Омладинску Политику:
-
- Потребно је повећати буџет за омладинску политику и обезбедити транспарентнију и праведнију расподелу средстава, фокусирајући се на активности које директно побољшавају положај младих.
4. Јачање Капацитета Омладинског Клуба:
-
- Омладински клуб треба да постане центар за младе са јасно дефинисаним програмом активности који се креира у сарадњи са младима. Неопходно је обезбедити додатне ресурсе за његов рад и адаптацију.
Закључак ове анализе је да, иако постоје одређени механизми за спровођење омладинске политике у Чачку, њихова функционалност је упитна и захтева значајна унапређења. Удружење грађана “Ерудита” наставиће да прати имплементацију препорука из ове анализе и заговара за промене које ће осигурати боље услове за младе у нашој заједници.