Од давнина је познато, да све тешкоће и проблеме које се срећу код тинејџера приписујемо једној познатој али некада и захтевној фази у одрастању- „пубертету“. Ако су млади склони честој промени расположења, непослушности до тада доброг и послушног детета, одлагању обавеза, лупању вратима, затварању у собу, што родитеље потпуно избезумљује и не знају како да се понашају, наћи ће се неко ко ће утешно прокоментарисати „ухватио га пубертет“ и тиме указати да је у питању једно истовремено редовно и ванредно, али на срећу, пролазно стање у коме се млада особа нашла.
И што више знамо о процесима одрастања, некада и нас стручњаке изненади како тај период може бити тежак.
Најпре да разграничимо појмове: пубертет се односу на физички развој младе особе- раст тела(масно ткиво и мишићна маса), развој сексуалних полних карактеристика( раст груди код девојчица, појава менструације, маљавост, а код дечака раст тестиса и пениса, маљавост мушког типа, продубљивање гласа…). Наступа све раније – већ око девете године, нешто раније код девојчица него код дечака.
Адолесценција се односи на психолошки развој личности тачније когнитивне, емоционалне, социјалне и бихејвиоралне промене. Мења се процес размишљања од дечијег, конкретног до стварања апстрактних појмова и сложених процеса размишљања карактеристичних за одрасле особе. Емоције се усложњавају, група вршњака добија све важнију улогу у животу младе особе, а са родитељима се покрећу буре и расправе…
Др Звездана Стевановић
Специјалиста дечје и адолесцентне психијатрије
Сарадница Удружења ЦеУМ
Остатак текста можете прочитати на новом сајту Удружења Центар за унапређење менталног здравља – ЦеУМ, који је развијен у оквиру пројекта „Оснажени за заштиту: Јачање удружења кроз дигитализацију и процедуре“. Циљ пројекта је унапређење интерних капацитета удружења ЦеУМ кроз дигитализацију и развој процедура, чиме се директно доприноси дугорочној одрживости организације. Развој онлајн присуства, као и успостављање ефикасних унутрашњих процедура, доприносе бољој организованости и већој видљивости рада удружења.
Пројекат се реализује у оквиру програма „ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији“, који спроводи Београдска отворена школа са партнерима, уз подршку Европске уније.